Tudatosan válasszunk zsírfélét

A zsírsavak nélkülözhetetlenek az élethez. De az elfogyasztott zsírfélék mennyisége, fajtái és arányai döntően befolyásolják az egészségi állapotunkat, életkilátásainkat. Ezért rendkívül fontos a zsírfélék fajtáinak az ismerete. Egyes élelmiszerek gyártása és bizonyos ételkészítési eljárások – például bő zsiradékban sütés – során keletkező ún. transzzsírsavak növelik a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

A telítetlen zsírok kedvezőbb élettani hatásúak

A zsírokat kémiai szerkezetük, a bennük lévő fő alkotórészek, a zsírsavak szerkezete alapján több csoportba oszthatjuk. A telített, az egyszeresen, illetve a többszörösen telítetlen zsírok a molekulákban található zsírsavak szénláncában szereplő kettős kötés, valamint a hidrogén mennyiségében különböznek egymástól.

A többszörösen telítetlen zsírsavak két nagy családját, az omega-3 és az omega-6 zsírsavak alkotják.

Táplálkozási szempontból a telítetlen zsírok élettani következményei általában kedvezőek.

Telített zsírsavak: pl. palmitinsav, sztearinsav, vajsav, laurinsav, mirisztinsav
Telítetlen zsírsavak: pl. olajsav, linolsav, alfa-linolénsav, arachidonsav, erukasav

Omacor csepp

ESSZENCIÁLIS ZSÍRSAVAK

Figyeljünk a megfelelő omega-3-bevitelre!

Az emberi szervezet a zsírsavszükségletét képes biológiailag szintetizálni. Vannak azonban olyan zsírsavak, amelyeket a szervezet nem képes előállítani, és melyeket ezért a táplálkozás útján kell bevinni. Ezeket esszenciális zsírsavaknak nevezzük. Ezek többszörösen telítetlenek, melyek között vannak omega-3 zsírsavak (pl. alfa-linolénsav – ALA) és omega-6 zsírsavak (pl. linolsav). Az ALA-ból képződik a szervezetben a dokozahexaénsav DHA és az eikozapentaénsav EPA is, de ezek mennyisége általában nem elegendő, ezért szükséges bevitelük a táplálékkal (pl. tengeri halakkal). Nélkülözhetetlen szerepet töltenek be az immunrendszer megfelelő működésében, a gyulladásos folyamatok és a vérnyomás szabályozásában, a véralvadásban; részt vesznek a sejthártyák, a hámszövet felépítésében, illetve a fontos vegyületcsoportnak számító prosztaglandinok előanyagai.

A különösen jó omega-3-zsírsav-forrásnak számító hideg vízi halakon (pl. lazac, hering, tonhal, tőkehal, lepényhal, makréla) és a garnélarákon kívül az omega-3 zsírsavakat a Magyarországon honos halfélék (mint például a busa, pisztráng, kecsege, fogassüllő) is tartalmazzák.

Mindemellett omega-3-zsírsav-bevitelünk szempontjából fontosnak számít még – egyebek mellett – a lenmagolaj, repceolaj, dióolaj, szója, dió is.

Figyelmet érdemel az omega-3 / omega-6 zsírsavak megfelelő aránya is.

A szakemberek szerint a helyes arány 1:5 körül van. Ezzel szemben a mai átlagétrend 1:10, sőt 1:30 vagy még ennél is rosszabb arányban tartalmaz csak omega-3 zsírsavat. Omega-6 zsírsavakban gazdagok például a napraforgóolaj, szójaolaj, illetve ezeknek az olajoknak a felhasználásával készült margarinok is.

Forrás: MDOSZ Táplálkozási Akadémia Hírlevél

 

A növényi olajok, olajos magvak zsírsavösszetétele

  Telített zsírsavak Egyszeresen telítetlen zsírsavak Többszörösen telítetlen zsírsavak
Napraforgóolaj 11% 20% 69%
Olívaolaj 13% 79% 8%
Repceolaj 6% 58% 36%
Szójaolaj 16% 23% 61%
Dió 10% 20% 70%
Mák 13% 14% 73%

 

Állati zsiradékok zsírsavösszetétele, 100 g termékben

  Zsírtartalom Telített zsírsavak Egyszeresen telítetlen zsírsavak Többszörösen telítetlen zsírsavak 
Vaj  81,5%   54g  19,8g  2,6g
Sertészsír 100%   40,8g  43,8g  9,6g
Libazsír  100%   32,7g  55g  10,8g
Kacsazsír  100%   26,9g  57g  11g
Marhafaggyú  100%   54,8g  36,7g  2,5g

 

A ZSÍROK:

  • energiaforrásként szolgálnak a szervezet számára, segítik a zsírban oldódó vitaminok felszívódását, állandó szinten tartják a testhőmérsékletet, szükségesek a sejthártya felépítéséhez, egyes hormonok működéséhez, valamint a D-vitamin képződéséhez,
  • napi energiabevitelünk 15-30 %-a zsírfélékből származik, egy gramm zsír kétszer annyi energiát tartalmaz, mint ugyanakkora mennyiségű szénhidrát vagy fehérje (1 g zsír = 38,9 kJ; 1 g szénhidrát = 17,2 kJ; 1 g fehérje = 17,2 kJ),
  • a sütés közben felhasznált zsiradékot semmilyen háztartási praktikával nem lehet újrafogyasztásra alkalmassá tenni, mert az íz, szag, szín javítható ugyan, de a káros bomlástermékek túlnyomó része a zsiradékban marad.
Ajándék tájékoztató füzet
Kérje letölthető kiadványunkat az omega-3 zsírsavakról! Ízelítő a tartalomból: Omega3 tájékoztató füzet
  • Dr. Nádházi Zoltán a szív- és érrendszeri betegségekről
  • 10 tipp az egészség megőrzéséhez
  • Terítéken: Norvégia
  • Ne csak álom legyen a nyugodt alvás
  • Táplálkozási napló
  • Új trendek a táplálkozásban
  • Alapvető élelmiszerek tápanyagtartalma

Email címe megadásával Ön hozzájárul, hogy az oldalról esetenként üzeneteket kapjon. 
A leiratkozás bármikor egy kattintással lehetséges.

Az Omacor omega-3-zsírsavakat tartalmazó, vény nélkül kapható gyógyszer.

A kockázatokról és mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!

Mylan EPD Kft.
1095 Budapest, Lechner Ödön fasor 7.
Tel: (36-1) 465-2100
Email: info.hu@mylan.com
Copyright 2015 Mylan N.V. Minden jog fenntartva.
Adatkezelési nyilvántartási számunk: NAIH-73120/2014.
Marketing kód: OM/NOV/14/02; Lezárás dátuma: 2014.11.15.