Stresszteszt

Vigyázat, stressz!

A stressz ma igazi „mumusnak" számít, a média és a közbeszéd egyaránt negatív jelenségként emlegeti. De miről is van szó valójában?

A „stressz" fogalmát 1936-ban megalkotó magyar származású kanadai tudós, Selye János még azt írta, hogy az élő szervezetet érő, nem specifikus hatások összességéről van szó. Ez éppúgy lehet környezeti hatás, gyógyszeres hatás, vírusfertőzés, sebesülés, mint egy túl bőséges vasárnapi ebéd vagy bármi egyéb. Szervezetünk egyensúlyi állapotra törekszik, így ezekkel a hatásokkal jó esetben sikeresen megküzd, alkalmazkodva hozzájuk.

Ha viszont probléma lép fel az alkalmazkodás során, azt különféle, változatos formában megjelenő pszichés és fizikai tünetek jelezhetik.

De térjünk a lényegre: hogyan zárhatjuk ki életünkből a stresszokozó tényezőket, azaz a stresszorokat? A válasz röviden összefoglalható: sehogyan!

És nem is feltétlenül kell. A stressz adott esetben jobb teljesítményre, új területek felfedezésére késztethet, növelheti a koncentrálóképességet, a teljesítményt. Ahogyan Selye mondta: „az élet sava-borsa" lehet.
Arra kell tehát törekednünk, hogy megfelelően tudjunk reagálni a stresszorok hatásaira – és e téren nagyon sok múlhat rajtunk is. Hiszen változtathatunk étkezési szokásainkon, életmódunkon, kapcsolataink minőségén, környezetünkön, s ezek mind-mind hozzájárulhatnak ahhoz, hogy minőségi életet élhessünk – még ha ezt nem mindig lehet is egyik pillanatról a másikra elérni. A cél, hogy egyensúlyban tudjunk maradni.

Önnek vajon mennyire sikerül ez?
Válaszoljon a következő kérdésekre!

stressz

Stresszteszt

Gyakran előfordul, hogy nem piheni ki magát?
igen – nem
Reggelente feszülten ébred?
igen – nem
Gyakran előfordul, hogy ok nélkül fáradt és rosszkedvű?
igen – nem
Gyakran érez konkrét ok nélkül félelmet, feszültséget?
igen – nem
Gyakran érzi úgy, hogy túlhajszolt?
igen – nem
Gyakran érzi úgy, hogy tehetetlen, képtelen kézben tartani a dolgokat?
igen – nem
Nehezen koncentrál?
igen – nem
Szenved-e állandó, zavaró környezeti hatástól (zaj, légszennyezettség stb.), amit egyre nehezebben képes tolerálni?
igen – nem
Családi-rokoni kapcsolataiban fennáll-e gyötrő, tartós feszültség, amit megoldhatatlannak lát?
igen – nem
Huzamosabb ideje képtelen elegendő figyelmet fordítani a minőségi étkezésre?
igen – nem
Huzamosabb ideje képtelen elegendő figyelmet fordítani a rendszeres mozgásra?
igen – nem
Gyakran vannak emésztőrendszeri panaszai?
igen – nem
Gyakran fáj a feje?
igen – nem
Gyakran érez váratlanul szapora szívdobogást, szívszorítást?
igen – nem
Gyakran lesz náthás, influenzás? Esetleg allergia gyötri?
igen – nem

Nem volt igen válasza: gratulálhat magának!

5-nél kevesebb kérdésre válaszolt igennel: valószínűleg hatékonyan kezeli a stresszhelyzetek többségét, de azért semmiképp se vegye félvállról tüneteit!

5-10 kérdésre válaszolt igennel: ideje, hogy többet tegyen a hatékonyabb stresszkezelés érdekében!

10-nél több kérdésre válaszolt igennel: ne halogassa tovább a szemléletváltást, módosítson életvitelén!

Ajándék tájékoztató füzet
Kérje letölthető kiadványunkat az omega-3 zsírsavakról! Ízelítő a tartalomból: Omega3 tájékoztató füzet
  • Dr. Nádházi Zoltán a szív- és érrendszeri betegségekről
  • 10 tipp az egészség megőrzéséhez
  • Terítéken: Norvégia
  • Ne csak álom legyen a nyugodt alvás
  • Táplálkozási napló
  • Új trendek a táplálkozásban
  • Alapvető élelmiszerek tápanyagtartalma

Email címe megadásával Ön hozzájárul, hogy az oldalról esetenként üzeneteket kapjon. 
A leiratkozás bármikor egy kattintással lehetséges.

Az Omacor omega-3-zsírsavakat tartalmazó, vény nélkül kapható gyógyszer.

A kockázatokról és mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!

Mylan EPD Kft.
1095 Budapest, Lechner Ödön fasor 7.
Tel: (36-1) 465-2100
Email: info.hu@mylan.com
Copyright 2015 Mylan N.V. Minden jog fenntartva.
Adatkezelési nyilvántartási számunk: NAIH-73120/2014.
Marketing kód: OM/NOV/14/02; Lezárás dátuma: 2014.11.15.